Asukkaalle

Sisältö:

Vuokra­sopimus

Vuokrasopimusehdot

Vakuusmaksu on 250 €.

Vakuusmaksu on maksettava ennen vuokrasopimuksen allekirjoittamista. Mikäli haet maksusitoumusta Kansaneläkelaitoksesta, voit hakea sitä sinulle lähetetyllä asuntotarjouksella.

Vuokrasopimus kirjoitetaan kahtena kappaleena, kun olette toimittaneet tarvittavat liitteet, tutustuneet vuokrasopimuksen ehtoihin ja maksaneet vakuusmaksun. Avaimet luovutetaan vuokrasuhteen alkaessa.

Kirjallinen vuokrasopimus allekirjoitetaan Riihimäen Kotikulman asiakaspalvelussa. Voit allekirjoittaa vuokrasopimuksen myös sähköisesti, jolloin lähetämme sinulle puhelimeesi ja/tai sähköpostiisi tarvittavat tiedot pankkitunnistautumista varten.

Ensimmäinen vuokrasopimus on aina kolmen kuukauden (3kk) määräaikainen sopimus. Määräaikainen sopimus sitoo molempia osapuolia sopimusajan. Mikäli vuokranmaksu ja asuminen ovat sujuneet, uusitaan vuokrasopimus toistaiseksi voimassa olevaksi määräajan jälkeen. Mikäli sinulla on maksusitoumus Kansaneläkelaitoksesta, huomioithan että se täytyy uusia määräaikaisen sopimuksen jälkeen.

Asukkaan on suositeltavaa ottaa kotivakuutus, kiinteistön vakuutus tai Riihimäen Kotikulma Oy ei korvaa asukkaan omaa irtaimistoa mahdollisen vahingon sattuessa.

Vuokranmaksu

Vuokraa maksaessa tulee käyttää aina tilisiirtolomakkeessa mainittuja tili- ja viitenumeroita. Viitenumero pysyy samana joka kuukausi.
Vuokra ja muut maksut kuten sauna- ja autopaikkamaksu on maksettava viimeistään eräpäivänä eli kunkin kuukauden 5. päivänä. Vuokrasopimuksen mukaista eräpäivää ei voi muuttaa. Jos sauna- ja autopaikkamaksut puuttuvat vuokralaskusta pyydä uusi vuokranmaksulomake tai lisää vastaava summa aikaisempaan lomakkeeseen itse. Kelan asumistuki tulee ohjata maksettavaksi suoraan Riihimäen Kotikulma Oy:n tilille. Tällöin asumistuen osuus vähennetään vuokrasta itse.
Vuokran määrä tarkistetaan vuosittain. Mahdollisesta vuokrankorotuksesta ilmoitetaan kirjallisesti vähintään kaksi kuukautta ennen uuden vuokran voimaantuloa. Korotuksen yhteydessä saat myös uuden tilisiirtolomakkeen.

Vuokranmaksusta on tärkeä huolehtia ajallaan. Tilapäisissä maksuvaikeuksissa otathan yhteyttä asukasisännöitsijään tai vuokranvalvojaan. Myöhästyneestä vuokrasta peritään viivästyskorkoa.

Vuokrien perinnän hoitaa Intrum. Mikäli vuokrasi on siirtynyt perintätoimistolle, ota yhteys suoraan heihin: intrum.fi/fi/asiakaspalvelu

Yhteystiedot löytyvät myös perintäkirjeestä.

Asumis­neuvoja

Ekologinen ja taloudellinen asuminen

Ekologisella ja taloudellisella toiminnalla säästää selvää rahaa. Sillä on myös merkitystä asumisviihtyvyyteen — ja luontokin kiittää.

Lämmitys

Kotien käyttämästä energiasta jopa puolet kuluu lämmittämiseen. Suositeltava sisälämpötila on 20-22 °C, jolloin koti pysyy miellyttävän lämpöisenä ja sisäilma raikkaana. Makuuhuoneen lämpötila kannattaa säätää hieman alhaisemmaksi. Ikkunoiden kautta kuluu noin 20 prosenttia talon lämmöstä. Lämpöhukkaa voi pienentää paksuilla verhoilla ja sälekaihtimilla.

Älä peitä pattereita esimerkiksi verhoilla tai sijoita sohvaa patteriin kiinni, pattereilla ei myöskään saa kuivata pyykkiä.

Asuntoihin on jaettu energiaopas.

Vedenkäyttö

Vedenkulutustottumuksia on mietittävä. Erityisesti lämpimän veden käyttöä kannattaa tarkkailla, sillä sen on kaksi kertaa kalliimpaa kuin kylmä vesi.

Sähkönkäyttö

Kolmasosa asumisen energiasta kuluu kodinkoneisiin, elektroniikkalaitteisiin ja valaistukseen.

Järkevällä sähkönkäytöllä voit vaikuttaa sähkölaskuusi.

Älä pidä sähkölaitteita ja valoja päällä turhaan.

Jätehuolto

Useimmissa taloyhtiöissä lajitellaan erikseen sekajäte, biojäte ja paperi sekä toisissa myös energiajäte, kartonki, lasi ja metalli. Jätteet on tärkeää lajitella oikein, koska suurinta osaa niistä hyödynnetään kierrätyksessä tai energiana.

Taloyhtiön jätepisteeseen ei saa tuoda esimerkiksi sähkö- ja elektroniikkaromua, huonekaluja tai ongelmajätettä, kuten lääkkeitä, paristoja, akkuja ja maaleja. Ne pitää viedä lähimpään keräyspisteeseen, jonka sijainnin voi tarkistaa esimerkiksi osoitteesta kierratys.info.

Lue lisää jätteiden kierrätyksestä kiertokapulan kotisivuilta

Lajittele tehokkaasti

Jätteiden lajitteluohjeet

Paperi

Kyllä

EI

KArtonki

Kyllä

Sekajäte

Kyllä

EI

Kuivajäte

= sekajäte, jossa ei ole biojätettä.

EI

Biojäte

Kyllä

EI

Lasi

Kyllä

EI

Muovi

Kyllä

EI

Metalli

Kyllä

EI

Taloyhtiö ei kerää alla olevan listan mukaisia jätteitä tai toimita / maksa näiden hävittämisestä, vaan ne pitää hävittää omatoimisesti *

  • pakastimet ja jääkaapit​
  • televisiot ja monitorit​
  • pienet SE-laitteet, kuten videot, keittimet jne. 
  • isot kodinkoneet, kuten liedet, pesukoneet jne.​
  • valaisimet, loisteputket​
  • energiansäästölamput, led-lamput​
  • tietokoneet ja oheislaitteet​
  • lämmittimet ja työkalut, kuten porat, trimmerit jne. ​
  • jäteöljy ja öljyiset jätteet​
  • akut ja paristot, kytkin-, jarru- ja jäähdytinnesteet​
  • maalit, liimat, lakat ja kovetteet​
  • liuottimet ja ohenteet​
  • hapot ja emäkset
  • vahvat puhdistusaineet
  • elohopeakuumemittarit
  • hius- ja kynsilakat, hajuvedet
  • lääkkeet
  • kyllästetty puu
  • huonekalut ja metalliromut
  • maa-ainekset, hiekoitushiekka
  • puutarhajätteet
  • autot ja autonrenkaat
  • remontti- ja rakennusjäte
  • sähkö- ja elektroniikkalaitteet
  • vaaralliset jätteet

Kaupungin varikon kierrätyspiste

Kaupungin varikolla osoitteessa V.O. Mäkisen katu 2 on kotitalouksille tarkoitettu vaarallisten jätteiden ja sähkö- ja elektroniikkaromun keräyspiste.

Varikon keräyspisteeseen voi tuoda veloituksetta:

Huoneiston kunnossapito

Maksaessaan vuokraa asukkaalla on täysi oikeus nauttia asumisesta vuokraamassaan asunnossa. Tähän oikeuteen liittyy myös velvollisuuksia ja vastuita. Asukkaan on hoidettava hallinnassaan ja käytössään olevaa huoneistoa huolellisesti. Asunnon ja kiinteistön oikeasta käytöstä ja hoidosta hyötyvät kaikki asukkaat. Näin muun muassa korjauskulut ja energiankulutus pysyvät suunnitelmallisella tasolla ja asumiskustannukset kohtuullisina.

Jääkaapin ja pakastimen sulattaminen

Vuokralaisen velvollisuuksiin kuuluu jääkaapin ja pakastimen sulattaminen kerran vuodessa. Sulatus kannattaa tehdä pakkasella, kun ruoat saa ulos kylmään.

Ilmanvaihtoventtiilien puhdistaminen

Ilmanvaihtoventtiilien puhdistus on vuokralaisen vastuulla.

Liesituulettimen puhdistaminen

Liesituulettimen rasvasuodatin vaatii puhdistusta vähintään kaksi kertaa vuodessa.

Kylpyhuone ja viemärit

Vuotavasta wc-pöntöstä tai hanasta on ilmoitettava huoltoon. Vuotavat vesikalusteet saattavat moninkertaistaa koko kiinteistön vedenkulutuksen. Kylpyhuone on hyvä kuivata lastalla käytön jälkeen. Suuret pyykkimäärät suositellaan kuivamaan kiinteistön yhteisessä kuivaushuoneessa.

Pesutilojen rakenteisiin ei saa porata reikiä. Pyyhekoukut ja pesuainetelineet tulee kiinnittää imukuppi- tai tarrakiinnityksellä.

Pesualtaaseen tai wc-istuimeen ja sitä kautta viemäriin ei saa laittaa esimerkiksi:

Ruoantähteet ja roskat saattavat tukkia viemärin ja aiheuttaa pahimmassa tapauksessa vesivahingon. Vaaralliset jätteet jäävät lisäksi kuormittamaan ympäristöä. Viemärin avaamisesta syntyvän laskun joutuu maksamaan itse, jos on laittanut wc-istuimeen jotakin sinne kuulumatonta ja toiminut siten huolimattomasti.

Lattiakaivon puhdistaminen

Kylpyhuoneen lattiakaivo pitää puhdistaa säännöllisesti sinne kerääntyvästä liasta, kuten hiuksista.
Lattiakaivo pysyy siistinä, kun kannen alle laittaa kaupasta ostettavan kertakäyttöisen suojaverkon. Jos asunnossa tuntuu viemärin hajua, saattaa syynä olla kuivunut lattiakaivo. Hajulukko saadaan toimimaan laskemalla vettä viemäriin.

Parveke

Parvekkeelta on poistettava säännöllisesti lumi ja roskat. Suuret lumimäärät voivat aiheuttaa esimerkiksi kosteusvaurioita parvekerakenteisiin, ja asukas voi joutua niistä vastuuseen, ellei pysty osoittamaan, että on poistanut lumet huolellisesti. Lumi pitää poistaa parvekkeelta turvallisesti. Sitä ei saa heittää alas niin, että jalankulkijat voivat jäädä alle. Lumen voi sen sijaan esimerkiksi lapioida muovisäkkiin ja kantaa pihalle. Parveketta ei tule käyttää varastona.

Suojaa näin parvekerakenteita kosteusvaurioilta:

Ikkunat ja ovet

Taloyhtiö vastaa vuokratalojen ikkunoiden kunnossapidosta. Sisäpuolisen ikkunan rikkoutumisen kustannuksista vastaa asukas. Yli 1,5 metriä leveitä ikkunoita avattaessa ja pestessä tulee noudattaa erityistä varovaisuutta. Avattuun puitteeseen ei saa kohdistaa ylimääräistä kuormitusta ja ikkuna tulee tukea pesun ajaksi.

Ohjeellinen ikkunoiden ja parveke ovien hoito-ohje:

Asuntokohtainen sauna

Huoneiston remontit

Huomioithan että huoneistossa ei saa tehdä remonttia, ei myöskään maalata, ilman vuokranantajan lupaa. Kaikki suoritettavat asunnon parannustoimenpiteet on ensin hyväksytettävä vuokranantajalla. Keittiöön saa asennuttaa astianpesukoneen, mikäli asennuksen suorittaa putkimies, jolla on tarvittavat luvat. Asukkaan tulee itse maksaa asennuskustannukset.

Vastuun­jakotaulukko

Avaimet ja lukot

Kohde ja tehtäväKunnossapitovastuuKustannusvastuu
YhtiöAsukasAsukasYhtiöTapauskohtainen
Alkuperäisen lukon huolto
Lisäavaimien hankinta
Ulko-oven lukon sarjoitus
Turvalukon asennus ja huolto (jätettävä asuntoon veloituksetta)
Varmuusketjun ja murtosuojien asennus ja huolto (jätettävä asuntoon veloituksetta)

Huoneiston ulko-ovet

Kohde ja tehtäväKunnossapitovastuuKustannusvastuu
YhtiöAsukasAsukasYhtiöTapauskohtainen
Saranoiden ja alkuperäislukon voitelu
Tiivisteiden korjaus ja uusinta *
Oven ja sen alkuperäisten varusteiden korjaus *
Ovisilmän asennus ja huolto (jätettävä asuntoon veloituksetta)
Ovilevyn ja oven edustan puhtaanapito
Oven edustan lumityöt
Oven edustan liukkaudentorjunta
HUOM! * merkittyjen kohtien tehtävät suorittaa aina valtuutettu ammattiasentaja.

Ikkunat

Kohde ja tehtäväKunnossapitovastuuKustannusvastuu
YhtiöAsukasAsukasYhtiöTapauskohtainen
Tiivisteiden korjaus ja uusinta
Helojen yms. varusteiden uusinta
Ikkunalasien uusinta
Puitteiden ja karmien maalaus sekä korjaus
Yhtiön asentamien parvekelasituksen korjaus
Sälekaihtimet (jätettävä asuntoon veloituksetta) *
HUOM! * merkittyjen kohtien tehtävät suorittaa aina valtuutettu ammattiasentaja.

Huoneiston sisäpuoliset väliovet

Kohde ja tehtäväKunnossapitovastuuKustannusvastuu
YhtiöAsukasAsukasYhtiöTapauskohtainen
Huoneiston sisäpuoliset väliovet
Saranoiden ja lukkojen voitelu
Ovien ja niiden alkuperäisten varusteiden korjaus
Oven ja karmien maalaus

Seinä-, katto- ja lattiapinnat

Kohde ja tehtäväKunnossapitovastuuKustannusvastuu
YhtiöAsukasAsukasYhtiöTapauskohtainen
Seinien maalaus ja tapetointi
Märkätilojen seinäpintojen korjaus
Saunan paneloinnin korjaus
Kattopintojen maalaus
Lattiapäällysteiden korjaus ja uusinta
Märkätilojen lattioiden ja seinien kunnon tarkkailu
Parvekkeen pintojen kunnostus
Parvekkeen puhtaanapito
Parvekkeen vedenpoistoaukkojen puhdistus
Kattokaivojen ja - suppiloiden puhdistus syksyisin
Kalusteiden maalaus
Kalusteiden kunnostus
Astianpesupöydän kunnostus
Huoneistosaunan lauteiden korjaus tai uusiminen
Huoneistosaunan lauteiden siivous ja kunnostus

Lämmitys

Kohde ja tehtäväKunnossapitovastuuKustannusvastuu
YhtiöAsukasAsukasYhtiöTapauskohtainen
Patterien ilmaaminen
Patterien perussäätö
Patteriventtiilien korjaus ja huolto
Patterien puhtaanapito

Ilmanvaihto

Kohde ja tehtäväKunnossapitovastuuKustannusvastuu
YhtiöAsukasAsukasYhtiöTapauskohtainen
Poistoilmaventtiilien puhdistus
Poistoilmaventtiilien säätö ja korjaus
Ilmanvaihtokanavien puhdistus
Korvausilmaventtiilien puhdistus
Korvausilmaventtiilien suodattimien puhdistus ja vaihto
Korvausilmaventtiilien uusien suodattimien hankinta
Liesituulettimen rasvasuodattimen puhdistus (suositus: vähintää 4 kertaa / vuosi)
Liesituulettimen uuden rasvasuodattimen hankinta
Liesituulettimen korjaus
Liesikuvun rasvasuodattimien puhdistus (suositus: vähintää 4 kertaa / vuosi)
Liesikuvun uuden rasvasuodattimen hankinta
Liesikuvun korjaus
Huoneiston iv-koneen suodattimien puhdistus tai vaihto
Huoneiston iv-koneen uusien suodattimien hankinta
Huoneiston iv-koneen huolto ja korjaus
Huoneiston iv-koneen tarpeenmukainen käyttö
Pyykinkuivauskoneen liittäminen *
HUOM! * merkittyjen kohtien tehtävät suorittaa aina valtuutettu ammattiasentaja.

Vesi- ja viemärilaitteet

Kohde ja tehtäväKunnossapitovastuuKustannusvastuu
YhtiöAsukasAsukasYhtiöTapauskohtainen
Hanojen poresuuttimien puhdistys
Hanojen virtaamien perussäätö
Suihkuletkun ja käsisuihkun uusinta
Hanojen korjaus ja uusiminen
WC-laitteen korjaus
Pesualtaiden korjaus
Asianpesu- ja pyykinpesukoneen liittäminen *
Astianpesukonehanan asennus *
Astiapesukoneen alle laitettavan muovikaukalon hankinta ja asennus
Vesilukkojen puhdistus
Lattiakaivojen ja vesilukkojen puhdistus
Vesilukkojen ja lattiakaivojen korjaus
Viemäritukosten avaus (asukkaan aiheuttama, kustannusvastuu asukkaan)
Hanojen ja wc:n vuotojen tarkkailu
Putkistovuodot
Huoneistokohtaisten vesimittarien lukeminen
HUOM! * merkittyjen kohtien tehtävät suorittaa aina valtuutettu ammattiasentaja.

Koneet ja laitteet

Kohde ja tehtäväKunnossapitovastuuKustannusvastuu
YhtiöAsukasAsukasYhtiöTapauskohtainen
Lamppujen ja loisteputkien hankinta ja vaihto
Loisteputkivalaisimien sytyttimien hankinta ja vaihto
Kiinteiden valaisimien ja niiden kupujen korjaus
Sulakkeiden hankinta ja vaihto
Pistorasioiden ja kytkimien korjaus
Sisustusvalaisimien asennus
Antenniliitosjohtojen hankinta ja korjaus
Datakaapelien hankinta ja korjaus
Lamppujen hankinta ja vaihto
Merkkilamppujen hankinta ja vaihto
Paristojen hankinta ja vaihto
Kiukaan korjaus ja huolto
Kiuaskivien hankinta ja viahto (selvitettävä kivien sopivuus kiukaaseen)
Kylmäkalusteiden lauhduttimien puhdistus (suositus: vähintään 1krt / vuosi)
Jääkaappien sulamisvesiputken puhdistus
Palovaroittimien hankinta ja huolto (uudiskohteissa palovaroittimet hankkii yhtiö)
Lieden ja jääkaapin korjaus ja huolto
Yhteisantennilaitteet
Atk-yhteyksien ja tv-lisäkanavien hankinta

Takat ja uunit

Kohde ja tehtäväKunnossapitovastuuKustannusvastuu
YhtiöAsukasAsukasYhtiöTapauskohtainen
Savupiipun nuohous
Tulisijan korjaus
Tuhkan poisto tulisijasta
Polttopuiden hankinta ja varastointi

Asunnon rajattu piha-alue

Kohde ja tehtäväKunnossapitovastuuKustannusvastuu
YhtiöAsukasAsukasYhtiöTapauskohtainen
Pihan puhtaanapito, nurmikoiden ja pensaiden hoito
Asukassisäänkäynnin puhtaanapito, lumenluonti ja hieikoitus rivi- ja paritaloissa

Muu piha-alue

Kohde ja tehtäväKunnossapitovastuuKustannusvastuu
YhtiöAsukasAsukasYhtiöTapauskohtainen
Nurmikoiden ja pensaiden hoito
Pysäköintialueen lumien auraus ja hiekoitus
Leikkipaikkojen kunnosapidosto huolehtiminen
Ulkoalueiden roskasäiliöiden ja jätehuoneiden siisteydestä huolehtiminen

Muuta

Kohde ja tehtäväKunnossapitovastuuKustannusvastuu
YhtiöAsukasAsukasYhtiöTapauskohtainen
Liputus virallisina ja yleisinä liputuspäivinä
Parvekelasien ja valokatteiden asennus ja hankinta yhtiön luvalla (jätettävä asuntoon veloituksetta)
Kotivakuutuksen hankinta ja ylläpito

Asumis­viihtyvyys

Yleiset tilat

Yleiset tilat ovat asukkaiden yhteisessä käytössä. Paloturvallisuussyistä yleisissä tiloissa, kuten rappukäytävissä ja varastojen käytävillä, ei saa säilyttää tavaroita. Yleisiin tiloihin jätetyt tavarat poistetaan ja siitä aiheutuneet kustannukset laskutetaan tavaroiden omistajalta.

Asumisympäristön kodikkuus ja viihtyisyys riippuu paljolti siitä, kuinka hoidettuina ja siisteinä talon yhteiset tilat ja piha-alueet pidetään. Ensivaikutelma asuinalueesta, talosta ja sen asukkaista muodostuu juuri näistä seikoista.

Varastot

Taloissa on ulkovälineille, kuten polkupyörille omat säilytystilat. Usein myös lastenvaunuille on oma paikka. Ulkoiluvälinevarasto ei ole lasten lelujen säilytyspaikka, eikä myöskään leikkipaikka.

Varastotiloissa ei saa säilyttää palavia nesteitä, kuten bensiiniä tai kaasupulloja eikä polttomoottorilla varustettuja laitteita. Varastojen käytävillä ei saa säilyttää tavaraa.

Jokaisella asunnolla on oma erillinen huoneistokohtainen irtainvarasto, varasto on numeroitu huoneistoa vastaavasti. Irtainvarastossa ei välttämättä kannata varastoida arvokasta omaisuutta, kuten kalliita lasketteluvälineitä tai arvohuonekaluja. Varaston käytävät on pidettävä paloturvallisuussyistä tyhjinä.

Huolehdi, että irtainvarastosi lukitus on kunnossa. Asukas huolehtii itse irtainvarastonsa oveen lukon.

Poismuuton yhteydessä irtainvarasto on tyhjennettävä tai tyhjennys laskutetaan asukkaalta.

Porraskäytävä ja hissi

Porraskäytävät hisseineen ovat kerrostalon eniten käytettyjä yhteisiä tiloja, jotka eivät sovi kokoontumis- tai leikkipaikoiksi.

Paloturvallisuuden takia porraskäytävät ja muut kulkureitit on pidettävä tyhjinä. Porraskäytävässä olevat esineet voivat estää tai hidastaa poistumista vaaratilanteessa, saada tulipalon leviämään tai tuottaa palaessaan myrkyllisiä kaasuja. Pelastuslain mukaan porraskäytävissä ei saa säilyttää esimerkiksi levähdyspenkkejä, huonekasveja, lastenvaunuja, rollaattoreita tai rullalautoja. Rappukäytävän siivouksesta vastaa vuokranantaja.

Rappukäytävien ulko-ovissa on yleensä sähkölukot, joilla ne lukitaan yöksi. Lukitsemisen jälkeen ovista kulkevan tulee huolehtia, että ovi lukkiutuu.

Pesutupa ja kuivaushuone

Omassa kylpyhuoneessa kannattaa kuivattaa vain pieniä määriä pyykkiä kerrallaan. Pyykin kuivattaminen muissa huoneissa ei ole suositeltavaa, sillä kosteus voi tiivistyä ikkunalaseihin tai vaurioittaa rakenteita.

Useissa taloissa on asukkaiden käytössä oleva pesutupa ja kuivaushuone. Pesutupa on tarkoitettu vain talon asukkaiden pyykin pesuun. Ohjeet pesutuvan käytöstä ja järjestyssäännöt löytyvät pesutuvan seinältä.

Käytä koneita ja laitteita käyttöohjeiden mukaisesti. Ilmoita välittömästi huoltoyhtiölle, jos huomaat laitteissa vikaa.

Puhallin on käytössä yleensä klo 07–22. Kuivauspuhallinta ei saa käyttää yöaikana. Kuivaushuone on tarkoitettu ensisijaisesti pesutuvassa pestyille pyykeille. Jos kuivaushuoneessa on vapaata, niin suositellaan myös kotona pestyn pyykin kuivattamista talon kuivaushuoneessa, mikäli pesulan ja kuivaushuoneen käyttöohjeet tämän sallivat.

Hae pesty ja kuivattu pyykki pois ennen vuorosi loppumista. Jätä paikat siistiin kuntoon seuraavaa käyttäjää varten.

Kerhohuone

Osassa taloista on kerhohuone. Kerhohuoneen käytöstä sovitaan isännöitsijän kanssa. Kerhohuoneissa ei saa majoittua.

Kerho- ja askarteluhuoneiden käytöstä, järjestyksestä ja siivouksesta huolehtii asukastoimikunta, ellei toisin ole sovittu.

Sauna

Jos taloyhtiössä on sauna, vuokralainen voi halutessaan varata oman saunavuoron.

Saunavuoro varataan Kotikulman Kiinteistöpalvelut Oy:stä numerosta 019-569 5690.

Saunan käytöstä maksetaan saunamaksua 10 € ja se peritään vuokranmaksun yhteydessä.

Saunavuorot ja nk. lenkkisaunat on tarkoitettu talon asukkaiden käyttöön.

Saunan käytössä huomioitavaa:

Piha- ja leikkialueet

Siisti piha lisää asuinviihtyisyyttä. Asukastoimikunnan järjestämillä pihatalkoilla edistetään asukkaiden yhteistoimintaa ja asumisviihtyvyyttä. Luhti- ja rivitalojen asuntopihojen ja terassien kunnosta ja siisteydestä huolehtii asukas itse.

Lasten leikkipaikkojen kunnossapidosta ja kunnostamisesta vastaa kiinteistö. Mikäli huomaatte puutteita tai rikkoutuneen leikkivälineen, ilmoittakaa asiasta viipymättä isännöitsijälle. Leikkialueet ja -välineet on suunniteltu lasten käyttöön. Kotieläinten ulkoiluttaminen näillä alueilla on ehdottomasti kielletty.

Luhti- ja rivitalojen asuntopihat ja terassit

Asukkaalla on velvollisuus pitää kunnossa oma piha-alueensa. Jos asukas laiminlyö asuntopihansa hoidon ja taloyhtiö joutuu kunnostamaan sen, kustannukset veloitetaan asukkaalta.

Asukaspysäköinti

Arjen sujuvuuden ja turvallisuuden vuoksi on tärkeää, että asukkaat pysäköivät kulkuneuvonsa oikein niille varatuille paikoille. Liikennemerkein osoitettuja pelastusteitä ei saa tukkia. Asukkaat eivät saa myöskään pysäköidä naapurin autopaikalle tai vieraille varatuille paikoille. Ohjaa vieraasi pysäköimään vieraspaikoille tai lähimmälle yleiselle pysäköintipaikalle. Ajoneuvolla ajo pihateillä ja käytävillä on kielletty välttämätöntä hälytys- ja huoltoajoa lukuun ottamatta. Talvella väärin pysäköidyt autot haittaavat mm. lumen aurausta ja pihateiden hiekoitusta. Pihan liikennemerkkien vastainen pysäköinti on rangaistava teko ja siitä voidaan tehdä ilmoitus pysäköinninvalvojalle tai poliisille.

Lämpötolpan kansi on pidettävä lukittuna ja johtoja ei saa jättää roikkumaan tolpasta. Mikäli johto jää roikkumaan, huoltomiehellä on oikeus ottaa se pois ja sen saa lunastaa takaisin huoltoyhtiöstä maksua vastaan.

Pysäköintialueella ei saa säilyttää autoja, jotka ovat ajokelvottomia tai rekisteröimättömiä. Romuajoneuvot pyydetään siirtämään pois taloyhtiön alueelta. Mikäli ajoneuvon omistaja/haltija ei kehotuksesta huolimatta siirrä ajoneuvoa, Riihimäen kaupunki siirtää sen taloyhtiön pyynnöstä. Lasku siirrosta lähetetään ajoneuvon haltijalle. Romuauton toimittaminen kierrätykseen on maksutonta. Useat eri kierrätysfirmat noutavat romuauton puhelinsoitolla.

Autojen pesu ja korjaaminen talon piha- ja pysäköintialueella on kielletty.

Autopaikan varaus

Taloyhtiön tolpallisen autopaikan voit varata isännöintitoimistosta numerosta 019-569 5690.

Autopaikan hinta on 15 € ja se maksetaan vuokran yhteydessä vuokranantajalle.

Puutarhakatu 23:ssa on autokatospaikkoja, joiden hinta on 25 €.

Peltosaaren alueella on aluepysäköintijärjestelmä. Kadun varsille ja pihoihin on pysäköinti kielletty. Merkitsemättömät, tolpattomat parkkipaikat ovat ilmaisia, eikä niitä voi varata.

Linnunradankadun, Jupiterinkadun, Uranuksenkadun ja Saturnuksenkadun tolppapaikkoja hallinnoi Mikkonen Group Oy.

Autopaikkoja voi tiedustella numerosta 050-341 3050 tai info@mikkonengroup.com.

Tupakointi

Tupakkalaki kieltää tupakoinnin kiinteistön kaikissa yhteisissä ja yleisissä tiloissa, myös hisseissä.

Järjestyssäännöt

Jotta asuminen sujuisi mutkattomasti, on hyvä muistaa huomioida muut asukkaat. Kiinteistöön on laadittu järjestyssäännöt helpottamaan arkea.

Yhteiset pelisäännöt helpottavat kiinteistön arkea ja tekevät asuinympäristöstä viihtyisän. Järjestyssäännöt sisältävät tavallisesti asumiseen, terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä ohjeita. Järjestyssäännöt ovat usein esillä esimerkiksi rappukäytävän ilmoitustaululla. Ne on myös jaettu kaikille asukkaille vuokrasopimuksen yhteydessä.

Tupakointi asunnossa ja parvekkeella

Tupakointi sisätiloissa aiheuttaa mittavaa vahinkoa asunnolle. Asunto, jossa on tupakoitu, joudutaan remontoimaan lattiasta kattoon, tämä aiheuttaa turhia kuluja taloyhtiölle.

Lemmikkieläimet

Lemmikkieläimet ovat tervetulleita asumaan. Huomioithan ettei lemmikkisi aiheuta häiriötä muille ja huolehdithan siitä, että lemmikin jätökset tulee korjattua.

Naapurisopu

Kiinteistössä asuminen edellyttää joustavuutta. Normaaleja elämisen ääniä pitää sietää, eikä naapureilta voida vaatia täyttä hiljaisuutta. Muut asukkaat on kuitenkin muistettava aina ottaa huomioon, ja järjestyssääntöjä sekä muita yleisiä pelisääntöjä on noudatettava. Huomioi aina naapurit. Kunnioita yörauhaa. Kiinteistössä on hiljaisuus klo 23:00-07:00.

Tiedota naapureita juhlista ja remonteista etukäteen, jos epäilet niiden aiheuttavan häiriötä.

Tutustu kiinteistön järjestyssääntöihin, jotta osaat noudattaa niitä. Järjestyssäännöt saat ladattua alta .pdf muodossa.

Häiriötilanteet

Turha kyttääminen kiinteistössä kiristää tunnelmaa ja aiheuttaa tarpeettomia ristiriitoja, mutta jatkuviin ja toistuviin häiriöihin pitää puuttua. Esimerkiksi jatkuvasti muihin asuntoihin kaikuva musiikki tai aina omistajan poissa ollessa useita tunteja haukkuva koira eivät ole enää normaalia asumista.

Häiriöilmoitus tulee tehdä kirjallisesti ja siinä pitää olla vähintään kahden naapurin allekirjoitus. Tämä siksi, että laki asuntohuoneiston vuokrauksesta lähtee siitä ajatuksesta, että häiriöitä kokeneen asukkaan/asukkaiden on pystyttävä todistamaan kokemansa häiriö.

Häiritsevään käyttäytymiseen on hyvä reagoida kiinteistössä heti. Siihen voidaan puuttua usein eri keinoin.

Toiminta häiriötilanteissa:

Häiriöilmoituksen saat ladattua alta .pdf muodossa.

Asukastoiminta

Asukas itse on asumisen asiantuntija. Asiakkaanamme vaikutat asumiseesi – ihan oikeasti. Kaikilla on mahdollisuus osallistua yhteisiin tapahtumiin ja vaikuttaa asumisen viihtyvyyteen. Samalla syntyy naapuriverkostoja, jotka tuovat turvaa ja laatua elämään.

Asukastoiminta on työtä oman talon hyväksi. Asukastoimikunta etsii parhaat keinot tavoitteisiin pääsemiseksi. Asukastoimintaan osallistuminen perustuu vapaaehtoisuuteen. Siksi ei kannata lannistua, vaikka kaikkia asukkaita ei saisikaan mukaan.

Miksi asukastoimintaa?

Asukastoiminta on monimuotoista tekemistä asuinympäristön hyväksi. Yhteinen toiminta ei vaadi isoja ponnisteluja, ja kukin osallistuu aina oman osaamisensa ja jaksamisensa mukaan. Pienetkin teot innostavat toisia luomaan yhteisöllisyyttä ja sitä kautta mukavampaa asumista. Ideat on tehty toteutettaviksi – ja asukastoiminta antaa siihen eväät!

Miten mukaan?

Kaikki halukkaat pääsevät asukastoimintaan mukaan. Jos haluat parantaa talosi viihtyvyyttä ja osallistua sen asioiden hoitamiseen, tartu toimeen. Alkuun pääset ottamalla asiat rohkeasti puheeksi talon tapahtumissa, kokouksissa ja vaikka pihalla muiden asukkaiden kanssa.

Aktiivinen asukastoiminta lisää

ja vähentää

Asukasdemokratian toimintaperiaatteet

Aravuokrataloissa on voimassa laki yhteishallinnosta vuokrataloissa (649/1990). Tutustu lakiin tästä.

Laki antaa asukkaille oikeuden vaikuttaa, antaa lausuntoja päätöksentekoon vuokralaisten asemaan liittyvissä asioissa muun muassa talousarvion laadinnan, korjaustoimenpiteiden yms. järjestämisen osalta ja antaa oikeuden nimetä edustajansa Riihimäen Kotikulma Oy:n hallitukseen.

Lain tarkoituksena on parantaa tiedonjakoa omistajayhteisön menettelytavoista, hallinnosta, asumiskustannusten muodostumisesta yms. sekä lisätä asumisyhteisöjen asumisviihtyvyyttä ja turvallisuutta.

Riihimäen Kotikulma Oy:n asukasdemokratiatoiminnassa noudatetaan seuraavan toimintaohjeen mukaisia periaatteita:

Asuntokohteella = talolla = asumisyhteisöllä tarkoitetaan yhtä vuokranmääritysyksikköä mikä muodostaa yhden kokonaisuuden. Asuntokohde voi muodostua yhdestä tai useammasta samaan vuokranmääritysyksikköön kuuluvasta talosta.

Asukkaiden kokous

Vuokralaisilla on oikeus kokoontua asuntokohteen mahdollisissa kokous- tai kerhotiloissa, tai muussa tarkoituksenmukaisessa paikassa käsittelemään asumisyhteisön asioita. Kokouksella on oikeus tehdä niiden kehittämistä koskevia ehdotuksia.

Riihimäen Kotikulma Oy:n edustajalla on oikeus tulla kokouksessa kuulluksi.

Asukaskokous on asukastoiminnassa ylin päättävä elin, joka valitsee asukastoimikunnan. Yhteishallintalain mukainen Riihimäen Kotikulma Oy:n asukaskokous pidetään vuosittain. Kokouksessa valitaan asukastoimikunnat sekä itäiselle että läntiselle puolelle.

Asukkaiden kokouksen koolle kutsuminen ja laillisuus

Asukkaiden kokouksen kutsuu koolle ko. asuntokohteen asukastoimikunta, tai mikäli sitä ei ole, kokouksen kutsuu koolle asukkaiden pyynnöstä Riihimäen Kotikulma Oy:n edustaja.

Asukaskokous on kutsuttava koolle vähintään kerran kalenterivuodessa tai kun vähintään 1/10 asuntokohteen äänioikeutetuista vuokralaisista sitä vaatii. Kokous on laillinen, jos se on kutsuttu koolle vähintään viikkoa ennen kokousta jokaiseen huoneistoon jaetulla ilmoituksella ja talon ilmoitustaululle asetetulla ilmoituksella.

Päätöksenteko asukkaiden kokouksessa

Äänioikeutettuja asukaskokouksessa ovat 18 vuotta täyttäneet asuntokohteessa vakinaisesti asuvat henkilöt. Samaan toimielimeen ei saa valita useampia kuin yksi henkilö samasta huoneistosta. Kokouksen päätökseksi tulee mielipide, mitä enemmistö kokouksessa annetuista äänistä on kannattanut. Äänten enemmistöllä ratkaistavissa asioissa ratkaisee äänten mennessä tasan puheenjohtajan ääni, vaaliasiassa kuitenkin arpa. Jokaisella äänioikeutetulla on yksi ääni.

Asukastoimikunta

Asukastoimikunta on asukkaiden edustaja Riihimäen Kotikulma Oy:n suuntaan. Asukastoimikunta päättää itsenäisesti sille annetun vuosittaisen toimintamäärärahan käytöstä ja järjestää kohteen asukkaiden intressien mukaista toimintaa. Asukastoimikunnan kokoukset ovat kaikille avoimia, joten sinne voi tulla kuka tahansa asukas kuuntelemaan ja kertomaan mielipiteensä talon asioista. Asukastoimikunnan järjestämistä tapahtumista tiedotetaan aina ilmoitustauluilla.

Asukaskokous valitsee keskuudestaan Kotikulman asukkaita asukastoimikuntaan. Asukastoimikunnan toimikausi on yksi vuosi. Toimikausi alkaa valintaa seuraavan kalenterivuoden alusta.

Asukastoimikunnan jäsenellä on oikeus kesken toimikauden erota, jolloin asukaskokous voi valita eron saaneen tilalle uuden jäsenen. Eroamisesta on ilmoitettava asukastoimikunnan puheenjohtajalle. Asukastoimikunta tai sen jäsen voidaan erottaa kesken toimikauden asukkaiden kokouksen päätöksellä. Asukastoimikunta valitsee keskuudestaan puheenjohtajan ja sihteerin.

Puheenjohtajan erotessa asukastoimikunta järjestäytyy uudelleen. Asukastoimikunta kokoontuu tarvittaessa puheenjohtajan kutsusta, kuitenkin vähintään kaksi kertaa vuodessa.

Asukastoimikunnan tehtävänä on:

Riihimäen Kotikulma Oy:n tiedonantovelvollisuus

Turvallisuus

Asumisturvallisuus

Varautuminen on yksi tärkeimmistä turvallisuuteen liittyvistä periaatteista. Ennakoi varautumalla vaaratilanteisiin.

Ilmoita viat

Asukkaan on ilmoitettava huoltoyhtiölle tai talonmiehelle havaitsemistaan huoneiston tai kiinteistön muissa tiloissa olevien osien vahingoittumisesta, kuten rikkoutuneesta ikkunasta, hissistä, sähkölaitteesta tai vesivuodosta.

Ilmoitus on tehtävä heti, jos vika tai vahinko aiheuttaa vaaraa tai voi jatkuessaan aiheuttaa lisävahinkoa. Asukas voi joutua korvausvelvolliseksi viasta, josta ei ole tehnyt ilmoitusta. Tarkkaile myös ilmanvaihto-, lämmitys- ja WC: n huuhtelulaitteiden sekä vesihanojen kuntoa. Ilmoita vioista ja puutteista Kotikulman Kiinteistöpalvelut Oy:lle:

Voit tehdä vikailmoituksen arkisin klo 9:00-15:00 Kotikulman Kiinteistöpalvelut Oy:lle:

Vikailmoitukset ja asiakaspalvelu
019 569 5690
kotikulma@riihimaki.fi

Vältäthän käyttämästä Facebook sovellusta vikailmoituksen jättämiseen.

HUOLTOPÄIVYSTYS
041 5450 165

Huoltopäivystykseen voit ottaa yhteyden, mikäli huoneistossa tai kiinteistössä on sellainen vika tai vahinko, joka aiheuttaa vaaraa tai voi aiheuttaa lisävahinkoa, ja jota ei voi siirtää seuraavaan päivään.
Huoltopäivystys auttaa myös, jos avain on hävinnyt tai jäänyt väärälle puolelle ovea.

Turvallisuus ja vahinkotilanteet

Tutustu kiinteistön pelastussuunnitelmaan, jotta tiedät, miten onnettomuus- ja vahinkotilanteissa pitää toimia.

Löydät pelastussuunnitelmat alta, klikkaa linkkiä tutustuaksesi pelastussuunnitelmaan.

Paloturvallisuus

Asukkaan vastuulla on hankkia huoneistoon toimiva palovaroitin. Palovaroittimen hankkiminen onkin ensimmäisiä hankintoja, joita omaan kotiin kannattaa tehdä, myös laki velvoittaa meidät kaikki tähän. Hanki savun haistava palovaroitin. Se tunnistaa savun, hälyttää ja antaa aikaa pelastua. Savu täyttää asunnon jo muutamassa minuutissa, vaikka palonalku olisi pieni. Jo yksi palovaroitin voi pelastaa henkesi.

Pelastuslain mukaan asunnossa on oltava vähintään yksi palovaroitin jokaista 60 asunneliötä kohden. Sijoita palovaroitin niin, että kuulet hälytysäänen myös makuuhuoneeseen. Mikäli asunnossasi on kaksi tai useampia kerroksia, sijoita palovaroittimia jokaiseen kerrokseen.

Palovaroitin ilman paristoa tai kaapissa lojumassa ei ole henkivartija. Tarkista säännöllisesti palovaroittimesi toiminta nappia painamalla. Palovaroitin ilmoittaa itse pariston tehon loppumisesta toistuvalla lyhyellä äänimerkillä: pip…pip…pip. Vaihda paristo välittömästi uuteen. Mikäli palovaroittimesi reagoi ruuankäryihin, tuuleta tilaa, jolloin varoitin lakkaa hälyttämästä. Älä poista ensimmäiseksi paristoa.

Muistathan:

Sähköturvallisuus

Seuraa sähkölaitteiden kuntoa ja äläkä käytä rikkinäisiä laitteita. Älä käytä kylpyhuoneen pistorasioita kylvyn tai suihkun aikana.

Vesivahinkojen ehkäiseminen

Jo pienestä vesivahingosta voi syntyä suuria ongelmia ja taloudellisia menetyksiä. Olethan huolellinen!

Muistathan:

Avaimet ja lukot

Asunnon avaimista on pidettävä hyvää huolta. Jos avaimet unohtuvat kotiin, on oltava yhteydessä huoltoyhtiöön. Vuokrasuhteen lopuksi kaikki avaimet on palautettava vuokranantajalle. Jos osa avaimista on kadonnut, vuokranantaja voi teettää uudet avaimet vuokralaisen kustannuksella. Vuokralainen voi joutua maksamaan myös lukkojen uudelleensarjoituksen.

Älä kiinnitä avaimiin nimeäsi tai osoitettasi. Ilmoita hävinneistä avaimista heti vuokranantajalle.

AVAIN HUKASSA?

041 5450 165

Huoltopäivystys auttaa, jos avain on hävinnyt tai jäänyt väärälle puolelle ovea. Aukaisun pyytäjän henkilöllisyys tarkastetaan, hänen tulee luonnollisesti olla asunnossa kirjoilla. Ovenavausmaksu laskutetaan asukkaalta seuraavasti:

ma -pe 7:30 – 15:30, 25 €

ma – pe 15:30 –7:30 sekä iltaisin ja viikonloppuisin, 50 €

Lasten turvallisuus

Vuosittain moni lapsi loukkaa itsensä juuri kotona touhutessaan. Riskejä voi vähentää omatoimisesti:

Vakuutukset

Kiinteistön täysarvovakuutus korvaa kiinteistölle aiheutuneet vahingot, mutta asukkaan irtaimistoon kohdistuneita vahinkoja ei korvata. Esim. tulipalon savuhaittojen asukkaan irtaimistolle aiheuttamat vahingot eivät kuulu kiinteistön täysarvovakuutuksen piiriin. Samoin myöskään vesivuodon aiheuttamia vahinkoja esim. huonekaluille ei korvata. Näiden vahinkojen varalle kehotamme ottamaan kotivakuutuksen.

Huolehdithan että vesi pääsee kulkemaan vapaasti lattiakaivoon eikä mikään tuki sitä. Lattiakaivon päällä olevat esteet aiheuttavat veden tulvimisen huoneistoon ja alakerroksiin. Vahingon korjaaminen tulee kalliiksi ja korvaaminen jää vahingonaiheuttajalle.

Mitään arvotavaraa ei kannata säilyttää kellari -, ullakko- tai pihavarastossa. Muista myös, että lämmittämättömässä ullakko- tai pihavarastossa ei kosteudelle altis tavara säily.

Toimintaohjeet hätätilanteessa

YLEINEN HÄTÄNUMERO ON 112

Kun soitat hätänumeroon:
• vastaa kysymyksiin
• toimi annettujen ohjeiden mukaisesti
• lopeta puhelu vasta kun saat luvan

Jos hätänumero on hetkellisesti ruuhkautunut, älä sulje puhelinta!

Poistuminen hätätilanteessa

Tulipalon sattuessa

PELASTA itsesi ja vaarassa olevat

SOITA 112

VAROITA muita

SAMMUTA jos se on turvallista

RAJOITA paloa sulkemalla ovet

OPASTA palokunta paikalle

Jos palo on muualla ja rapussa on savua:

Pysy huoneistossasi ja sulje ovet ja muut aukot. Ilmaise sijaintisi viranomaisille.

Yleinen vaaramerkki

Viranomaiset varoittavat väestöä yleisellä vaaramerkillä kaasu-, säteily- ja muusta vaarasta.

SIIRRY tai pysy sisätiloissa. Älä mene väestönsuojaan, elleivät viranomaiset niin käske.

SULJE ovet ja ikkunat, tuuletusaukot ja ilmastointilaitteet.

AVAA radio ja odota rauhallisesti ohjeita.

VÄLTÄ puhelimen käyttö, etteivät linjat tukkeutuisi.

ÄLÄ POISTU alueelta ilman viranomaisen kehotusta, ettet joutuisi matkalla vaaraan.

Hätäensiavun ohjeet

Kaikki osaavat auttaa!

Vähintä mitä voit tehdä on soittaa 112.

TURVAA HENGITYS

Tunnustele poskellasi, hengittääkö? Jos hengittää, käännä kyljelleen ja käännä leuka irti rinnasta. Seuraa hengitystä. Jos ei hengitä, aloita painelu-puhallus elvytys.

TURVAA VERENKIERTO

Tyrehdytä runsas verenvuoto painaen kädellä suoraan haavaan. Irrota kiristävät vaatteet.

Pelastustie

Älä estä ihmishengen pelastamista!

Pidä pelastustiet vapaina.

Suuronnettomuus

Riihimäen seudun turvallisuustiedotteet suuronnettomuuden varalta:

Hinnasto

Avaimet

  • Ovenavausmaksu 25 - 50 €

    25 €, ma-pe, 7:30-15:30
    50 €, ma-pe, 15:30-7:30

  • Lisäavain 35 €
  • Lisäavain ILOQ 50 €
  • Lukon sarjoitus 350 €
  • Lukitusmuutos ILOQ 150 €

Autopaikka

  • Tolpallinen autopaikka 15 €
  • Autokatospaikka 25 €

    (ainoastaan Puutarhakatu 23)

  • Kylmäpaikka 5 €

    (ainoastaan Marsinkatu 6)

Varaa autopaikka:
Kotikulman Kiinteistöpalvelut 019 569 5690

Tolpallinen autopaikka Peltosaaressa:
Linnunradankatu, Jupiterinkatu, Uranuksenkatu ja Saturnuksenkatu.

Peltosaaren alueella on aluepysäköintijärjestelmä. Kadun varsille ja pihoihin on pysäköinti kielletty. Merkitsemättömät, tolpattomat parkkipaikat ovat ilmaisia, eikä niitä voi varata, lukuun ottamatta Marsinkadun sekä tolpattomia että tolpallisia paikkoja. Marsinkadun vapaista autopaikoista voit kysyä toimistoltamme numerosta 019 – 569 5690. Kylmäpaikka 5€ ja tolpallinen paikka 15 €.

Varaa autopaikka:
Mikkonen Group Oy, 0500-425 151 tai info@mikkonengroup.com

Pesutupa

PELTOSAAREN KORTTELIPESULAT:

Näihin saa mennä Peltosaaren asukas.

Maksetaan käteisellä. Avain ja kortti noudetaan Riihimäen Kotikulman toimistosta.

  • Kortti 13 €

    (palauttaessa maksetaan pantti)

  • Lataus 20 € kerrallaan

    (eli 20 €, 40 €, 60 € jne)

  • Avain 14 €

    (palauttaessa maksetaan pantti 5 €)

Uranuksenkatu 1 a

Linnunradankatu 21

PELTOSAAREN TALOPESULAT:

Näihin pääsee vain talon asukkaat. Tarvitaan asunnon avain + aina pesutuvan avain.

Maksetaan käteisellä. Avain noudetaan Riihimäen Kotikulman toimistosta.

  • Avain 14 €

    (palauttaessa maksetaan pantti 5 €)

Linnunradankatu 9

Linnunradankatu 5-7 (D)

Otavankatu 10 (A-C)

Linnunradankatu 19 (B-C)

Linnunradankatu 29

Otavankatu 18 (D-F)

LÄNTISEN PUOLEN TALOPESULAT:

Näihin pääsee vain talon asukkaat. Tarvitaan asunnon avain + aina pesutuvan avain.

  • Avain 5,50€ /kk

    (laskutetaan)

Kyllikinpolu 2-4

Savikonkatu 42

Koppelintie 49

Karjaportintie 3-5

Karjapiianpolku 2-4

  • Avain 0 €

Peuranpolun pesula;

Ilomäentie 13-15

Peuranpolku 34-36

Papupolku 4