EN

Search
Close this search box.

Usein kysyttyä

Usein kysyttyjä kysymyksiä​

Täältä löydät usein kysyttyjä kysymyksiä vastauksineen. Kysymykset ovat listattu aakkosjärjestyksessä aihepiirin mukaan.

Mikäli et löydä kysymykseesi vastausta, ota rohkeasti yhteyttä toimistoomme.

Aita

Asukkaat eivät saa tehdä mitään kiinteitä rakennelmia pihoille. Terassin saa laittaa esimerkiksi siirreltävistä puulaattaelementeistä tai verkosta siten, että se ei ylity pation ulkopuolelle.

Alivuokraus

Riihimäen Kotikulma Oy:n vuokralaisella ei ole oikeutta alivuokrata asuntoa.

Astianpesukone

Kotikulman asuntojen varusteisiin ei kuulu astianpesukonetta. Keittiöön saa asennuttaa astianpesukoneen, mikäli asennuksen suorittaa putkimies, jolla on tarvittavat luvat. Asukkaan tulee itse maksaa asennuskustannukset.

Asukasvalinta

Asumispalveluumme saapunut hakemus käsitellään mahdollisimman pian ja tilannetta tarkistellaan sen voimassaolon aikana (3 kk). Riihimäen kaupungissa on voimassa keskitetty vuokra-asuntojen hakujärjestelmä. Yhdellä hakemuksella voi hakea asukkaaksi kaikkiin Riihimäen kaupungin ja Riihimäen Kotikulma Oy:n omistamiin asuntoihin.

Asukasvalinta perustuu tarveharkintaan. Asunnon saantiin vaikuttaa asunnon tarve, varallisuus ja tulot. Asunnon tarve arvioidaan tapauskohtaisesti. Perustele hakemuksessasi asunnontarpeesi.
Lue lisää ARA:sta.

Asumistuki

Kelan asumistuki tulee ohjata maksettavaksi suoraan Riihimäen Kotikulma Oy:n tilille. Tällöin asumistuen osuus vähennetään vuokrasta itse ja erotus maksetaan samaa viitenumeroa käyttäen.

Asunnonvaihto

Sinulla tulee olla voimassaoleva asuntohakemus, mikäli haluat vaihtaa asuntoa elämäntilanteen muuttuessa. Perustele tarpeesi asunnon vaihtoon hakemuksessasi.

Asuntohakemus

Asuntohakemuksen voit tehdä tästä. Hakemuksen voi tarvittaessa täyttää myös toimistolla.
Asuntohakemus on voimassa kolme (3) kuukautta kerrallaan, hakijan on itse uusittava hakemus ottamalla yhteyttä Kotikulman toimistoon puhelimitse tai sähköpostilla. Mikäli tietosi ovat ennallaan sinun ei tarvitse tehdä uutta hakemusta. Hakemuksen vanhenemisesta ei ilmoiteta hakijalle erikseen.

Autopaikka

Taloyhtiön tolpallisen autopaikan voit varata isännöintitoimistosta numerosta 019-569 5690. Autopaikan hinta on 15 € ja se maksetaan vuokran yhteydessä vuokranantajalle. Puutarhakatu 23:ssa on autokatospaikkoja, joiden hinta on 25 €.

Peltosaaren alueella on aluepysäköintijärjestelmä. Kadun varsille ja pihoihin on pysäköinti kielletty. Merkitsemättömät, tolpattomat parkkipaikat ovat ilmaisia, eikä niitä voi varata, lukuun ottamatta Marsinkadun sekä tolpattomia että tolpallisia paikkoja. Marsinkadun vapaista autopaikoista voit kysyä toimistoltamme numerosta 019- 569 5690. Kylmäpaikka 5€ ja tolpallinen paikka 15 €.

Linnunradankadun, Jupiterinkadun, Uranuksenkadun ja Saturnuksenkadun tolppapaikkoja hallinnoi Mikkonen Group Oy. Autopaikkoja voi tiedustella numerosta 0500-425 151 tai info@mikkonengroup.com

Avaimet

Huoltopäivystys auttaa numerossa 041 5450 165, jos avain on hävinnyt tai jäänyt väärälle puolelle ovea. Aukaisun pyytäjän henkilöllisyys tarkastetaan, hänen tulee luonnollisesti olla asunnossa kirjoilla.

Ovenavausmaksu laskutetaan asukkaalta seuraavasti:
ma -pe 7:30 – 15:30, 25 €
ma – pe 15:30 –7:30 sekä iltaisin ja viikonloppuisin, 50 €

Lisäavaimia voit tilata numerosta; Kotikulman Kiinteistöpalvelut 019-569 5690. Lisäavainten hinnat löydät hinnastosta.

Ilmoita asiasta Kotikulman asiakaspalveluun 019-569 5690. Mikäli kaikkia asukkaalle luovutettuja asunnon avaimia ei palauteta, joudutaan asuntoon sarjoittamaan uusi lukkopesä, jonka hinta tulee lähtevän asukkaan maksettavaksi. Katso hinnasto.

Grillaaminen

Parvekkeella on sallittua ainoastaan sähkögrillin käyttö.

Lemmikit

Lemmikit ovat tervetulleita Kotikulman asuntoihin.

Lintujen talviruokinta

Lintujen talviruokintaa lukuun ottamatta kaikki muu eläinten ja suurempien kaupunkilintujen, kuten pulujen, varisten jne. ruokkiminen parvekkeilla ja piha-alueilla on kielletty.

Maalaaminen

Huomioithan että huoneistossa ei saa tehdä remonttia, ei myöskään maalata, ilman vuokranantajan lupaa. Kaikki suoritettavat asunnon parannustoimenpiteet on ensin hyväksytettävä vuokranantajalla.

Maksuvaikeudet

Jos tiedossasi on, ettet pysty suoriutumaan vuokran-/vastikkeen maksusta eräpäivään mennessä, otathan välittömästi yhteyttä asukasisännöitsijään tai vuokranvalvojaan vähentääksesi maksuhäiriöistä aiheutuvia kuluja ja saadaksesi neuvoja maksuhäiriöiden ehkäisemiseksi. Vuokrien ja vastikkeiden perintä hoidetaan Intrum Oy:n toimesta. Mikäli vuokrasi on siirtynyt perintätoimistolle, ota suoraan yhteys heihin, yhteystiedot löytyvät perintäkirjeestä.

Nettiyhteys

Taloyhtiö kuuluu Elisan kaapelitelevisioverkkoon. Television katseluun tarvitaan vuokralaisen itsensä hankkima kaapelitelevisioverkkoon sopiva digiboksi tai televisio. Asunnoissa ei ole internet yhteyttä. Internet yhteyden voi tilata myös Elisalta.

Palovaroitin

Kotikulman asunnoissa on kaikissa palovaroitin.

Pesutupa

Useissa taloissa on asukkaiden käytössä oleva pesutupa ja kuivaushuone. Ohjeet pesutuvan käytöstä löytyvät pesutuvan seinältä. Tietoa pesutupien sijainnista sekä hinnaston löydät tästä.

Remontti

Huomioithan että huoneistossa ei saa tehdä remonttia, ei myöskään maalata, ilman vuokranantajan lupaa. Kaikki suoritettavat asunnon parannustoimenpiteet on ensin hyväksytettävä vuokranantajalla.

Saunavuoro

Saunavuoro varataan Kotikulman Kiinteistöpalvelut Oy:stä numerosta 019-569 5690. Saunan käytöstä maksetaan saunamaksua 10 € ja se peritään vuokranmaksun yhteydessä. Saunavuorot ja nk. lenkkisaunat on tarkoitettu talon asukkaiden käyttöön.

Savuton asunto

Kotikulmalla ei ole tällä hetkellä savuttomia asuntoja. Tupakkalaki kieltää tupakoinnin kiinteistön kaikissa yhteisissä ja yleisissä tiloissa, myös hisseissä.

Sähkö

Peltosaaren kohteissa vuokraan kuuluu sähkö. Muissa kohteissa asukkaan tulee itse tehdä sähkösopimus.
Sähkösopimus kannattaa tehdä hyvissä ajoin ennen muuttoa, sillä sopimusajankohdan voi valita muuttopäiväksi. Näin sähköntulo ei mene poikki missään vaiheessa. Sähköenergian voi hankkia haluamaltaan sähköyhtiöltä. Hinnoissa on eroja, joten sähköyhtiöiden vertailu on järkevää. Peltosaaressa sijaitsevien asuntojen vuokraan sisältyy sähkö, joten sähkösopimusta ei tarvitse tehdä.

Terassi

Asukkaat eivät saa tehdä mitään kiinteitä rakennelmia pihoille. Terassin saa laittaa esimerkiksi siirreltävistä puulaattaelementeistä tai verkosta siten, että se ei ylity pation ulkopuolelle.

Vesi

Vuokraan sisältyy vesimaksu kaikissa Kotikulman vuokra-asunnoissa.

Vakuusmaksu

Vakuusmaksu on 1.1.2024 alkaen:

  • Yksiöissä 350 €
  • Kaksioissa 450 €
  • Kolmioissa ja sitä suuremmissa asunnoissa 550 €
Maksusitoumus käy myös. Voit hakea maksusitoumusta Kansaneläkelaitoksesta sinulle lähetetyllä asuntotarjouksella.
Vakuus palautetaan asunnon tarkastuksen jälkeen noin kahden viikon sisällä vapautumisesta, mikäli vuokranmaksussa ei ole ollut ongelmia, avaimet on palautettu ja asuntoa on hoidettu hyvin.

Vakuutus

Kiinteistön täysarvovakuutus korvaa kiinteistölle aiheutuneet vahingot, mutta asukkaan irtaimistoon kohdistuneita vahinkoja ei korvata. Esim. tulipalon savuhaittojen aiheuttamat vahingot asukkaan irtaimistolle eivät kuulu kiinteistön täysarvovakuutuksen piiriin. Samoin myöskään vesivuodon aiheuttamia vahinkoja esim. huonekaluille ei korvata. Näiden vahinkojen varalle kehotamme ottamaan kotivakuutuksen.

Valintaperusteet - Varallisuus

Kyllä. Ara-asuntojen asukasvalinnat tehdään tarveharkinnan perusteella. Valintaperusteita ovat asunnontarve, varallisuus ja tulot. Etusijalle asetetaan asunnottomat ja muut kiireellisimmässä asunnontarpeessa olevat, vähävaraisimmat ja pienituloisimmat hakijat.

Asukasvalintaa ohjaavat varallisuusrajat. Varallisuusrajalla tarkoitetaan sitä summaa, jota enemmän hakijalla ei saa olla omaisuutta hakiessaan ARA-vuokra-asuntoa. Varallisuus selvitetään ja arvioidaan, onko hakijalla mahdollisuus järjestää asumisesta ilman valtion tukea. Varallisuusrajat määritellään ruokakunnan koon mukaan ja kunnat tarkistavat rajoja vuosittain. Varallisuusrajojen suuruus vaihtelee kuntakohtaisesti. Varallisuudeksi lasketaan esimerkiksi asunnot, kiinteistöt, pörssiosakkeet ja rahasto-osuudet.

Vuokranmaksu

Vuokranmaksun eräpäivä on joka kuun 5. päivä. Eräpäivää ei voi siirtää. Se on vakio ja kaikille asukkaille sama.
Jos tiedossasi on, ettet pysty suoriutumaan vuokran-/vastikkeen maksusta eräpäivään mennessä, otathan välittömästi yhteyttä asukasisännöitsijään tai vuokranvalvojaan vähentääksesi maksuhäiriöistä aiheutuvia kuluja ja saadaksesi neuvoja maksuhäiriöiden ehkäisemiseksi. Vuokrien ja vastikkeiden perintä hoidetaan Intrum Oy:n toimesta. Mikäli vuokrasi on siirtynyt perintätoimistolle, ota suoraan yhteys heihin, yhteystiedot löytyvät perintäkirjeestä.

Vuokrarästi

Vuokrasopimuksen siirtäminen

Kotikulman vuokrasopimuksen voi siirtää ainoastaan asunnossa jo asuvan sukulaisen nimiin.